Wat vertel je menu?

Navigeren door een website zou zo soepel moeten gaan dat je er eigenlijk niet over na hoeft te denken. Een paar intuïtieve klikken en tada: daar is de informatie die je nodig hebt.

Een goed menu zorgt niet alleen voor een prettige gebruikerservaring, maar ook voor meer conversie. Logisch natuurlijk, want als jouw bezoekers je aanbod niet kunnen vinden, kunnen ze het ook niet kopen of interesse tonen. Best belangrijk dus!

Maar wat maakt een menu effectief? En wat zorgt voor een moeiteloze website navigatie?

Het gaat niet alleen om de looks; sterker nog, ik ben van mening dat een menu best lekker simpel mag zijn. Het draait vooral om functionaliteit, intuïtief navigeren en toegankelijkheid. In dit artikel deel ik do’s & don’ts die je zullen helpen een menu voor je website te maken dat ervoor zorgt dat je bezoekers moeiteloos door je site kunnen neuzen.

Wat is een website menu precies?

Een website menu is een belangrijk onderdeel van webdesign dat helpt bij navigatie. Het is in feite een verzameling links waarmee gebruikers gemakkelijk toegang krijgen tot verschillende delen van een website.

Typisch is een website menu zichtbaar aan de bovenkant van de pagina (bekend als een hoofdmenu of topnavigatie), maar het kan ook in andere vormen voorkomen, zoals zijbalken, voetteksten of als een uitschuifbaar menu (bijvoorbeeld een ‘hamburger’-menu op mobiele apparaten). Het doel is om bezoekers een duidelijk pad te bieden door de site, waardoor ze snel de informatie of pagina’s kunnen vinden die ze nodig hebben.

Hoe maak je een goed menu voor je website?

Een goed menu is een menu waarbij je bezoeker niet hoeft na te denken. Simpel toch! Hier zijn mijn tips om zo’n menu te maken:

1. Gebruik de ruimte
In de desktopversie van je website wil je een menu hebben dat gebruikmaakt van de ruimte die je hebt. Voor de beste gebruikservaring maak je een menu dat niet te veel “leveltjes” heeft, tenzij dat echt nodig is. Als je alle belangrijke menu-items als hoofditem kan doen, is dat echt super. Je ontkomt er niet aan om submenu’s te gebruiken, maar houd het simpel en bedenk steeds of het wel echt nodig is.

2. Speel geen verstoppertje met je menu
Mensen verwachten bepaalde dingen op een website, anders raken ze in de war. Een navigatiemenu is daar één van. Hoe hip het ook lijkt om het menu pas te laten zien als je bezoeker scrollt, of om een subtiel hamburgermenuutje in een klein hoekje te proppen van je desktopversie, is het gewoon niet gebruiksvriendelijk.

Soms moet je kiezen tussen een bijzonder, anders-dan-anders, creatief design en een superhandig, praktisch, intuïtief design. Mijn advies is om voor het laatste te gaan 🤪

3. Zorg dat het menu van je website duidelijk is en herkenbaar is als een menu
Superlogisch natuurlijk, maar toch kom ik op websites waarbij het menu zo opgaat in het ontwerp dat het moeilijk te onderscheiden is. Ik roep wel vaker de term “pretty but useless”. Dat wil je natuurlijk niet!

Zorg dat er voldoende ruimte in het menu is, dat je menu niet wegvalt tussen allerlei grafische tierelantijntjes, zorg dat de linkjes van kleur veranderen als je eroverheen hovert en maak de boel niet te klein. Je wilt niet dat bezoekers moeten turen om je menu te kunnen lezen.

Daarnaast is het verrassend hoeveel menu’s er ontworpen worden zonder rekening te houden met contrast. Beige op iets lichter beige bijvoorbeeld. Dat leest gewoon niet lekker, niet doen dus.

4. Een menu dat op elk scherm lekker werkt
Een responsief menu is onmisbaar. Minimaal de helft van je bezoekers zit op een telefoon naar jouw website te koekeloeren en als je menu dan niet lekker werkt, zijn ze héél snel weg.

Een paar richtlijnen voor een goed responsief menu zijn:

– Maak de tekst niet te klein; een font size van 16 px wordt aangeraden. Dat lijkt misschien groot, maar trust me, je bezoekers die ouder zijn dan 40 jaar zullen blij met je zijn.
– Kies wat je wél en níet laat zien in je mobiele menu. In je mobiele menu hoef je niet per se alles te proppen wat je op desktop hebt. Ga voor de essentials en denk aan wat je gebruiker écht nodig heeft om te navigeren op je site.
– Het kan verleidelijk zijn om zo veel mogelijk te laten zien in je menu, maar als je bezoeker eerst meters moet scrollen voor ze vinden wat ze zoeken in je menu, helpt dat je conversie niet. Hou het simpel. Iconen kunnen veel ruimte besparen en zijn ideaal voor snelle herkenning. Zorg wel dat ze duidelijk en universeel herkenbaar zijn. Denk aan een vergrootglas om te zoeken, een poppetje voor de accountpagina.

Dus…

Zorg ervoor dat je een menu hebt waar je bezoekers echt iets aan hebben. Vermijd poespas en onnodige tierelantijntjes.

Door slim om te gaan met zaken als ruimtegebruik, zichtbaarheid en toegankelijkheid, zet je een website menu neer dat intuïtief werkt en je gebruikers laat zien wat belangrijk is. Als je moet kiezen tussen een superorigineel menu of een superbruikbaar menu, kies dan maar voor het laatste. Gebruiksgemak gaat wat mij betreft altijd voor, zeker als het gaat om je websitenavigatie.

Geen gedoe, gewoon helder en to the point – zo creëer je een website die voor je werkt.