Je hebt in de vorige les bepaald met wat voor soort mens je graag werkt, maar als virtual assistant werk je voornamelijk business to business, dus met bedrijven.
Als virtual assistant is het dus wel heel erg belangrijk om te weten wat voor bedrijven jouw doelgroep zijn, zodat je jouw diensten en marketinginspanningen daarop kunt afstemmen.
Hieronder zijn enkele stappen die je kunt volgen om jouw doelgroep te bepalen:
- Definieer jouw niche (vakgebied): Het is belangrijk om te weten welk type diensten je aanbiedt en in welke sector je expert bent. Dit helpt bij het bepalen van jouw niche en de bedrijven waarvoor jouw diensten relevant zijn. Je kan bekijken waar je sterke punten liggen en daar de perfecte bedrijven bij zoeken die jouw klant kunnen worden óf je zoekt eerst het soort bedrijven uit waar je supergraag voor wilt werken en past daar je aanbod aan aan.
- Analyseer jouw concurrenten: Kijk naar de websites en social media-accounts van jouw concurrenten. Welke bedrijven zijn hun klanten? Dit geeft je een idee van de soorten bedrijven waarvoor jouw diensten geschikt kunnen zijn. Het is natuurlijk wel belangrijk om geen copy-paste VA te worden, maar je kan je natuurlijk wel laten inspireren door mensen die al doen, wat jij wilt doen!
- Maak een lijst van bedrijven die jouw diensten nodig hebben: Maak een lijst van bedrijven die jouw diensten kunnen gebruiken op basis van jouw niche en de behoeften van de bedrijven. Gebruik Instagram, LinkedIn, Google of bedrijvengidsen om bedrijven te vinden die bij jouw niche passen. Wat ook goed werkt is om ondernemersgroepen op Facebook in te duiken en te zoeken op jouw diensten. Wat voor soort bedrijven zoeken daar naar?
- Doe onderzoek: Doe onderzoek naar de bedrijven op jouw lijst. Kijk naar hun website, social media-accounts en blogs om te zien wat voor soort diensten ze aanbieden, wat hun doelstellingen zijn en hoe ze zichzelf presenteren. Door dit te doen kan jij heel goed uitzoeken of ze bij je passen en kan jij later je aanbod en communicatie aanpassen aan wat jouw doelgroep nodig heeft.
Ik vind het zelf erg handig om bedrijven die ik als mijn doelgroep zie in een excel / spreadsheet te zetten, zo raak ik het overzicht niet kwijt. Ik heb een simpele spreadsheet gemaakt waar je je vondsten in kan zetten.
Download deze hier.
Het is bij het bepalen van je doelgroep belangrijk dat je je doelgroep niet megagroot maakt. Je kunt dus gerust maar 3 bedrijven overhouden die je echt als jouw perfecte klant ziet.