In de vorige lessen zijn we er achter gekomen wat voor mens jouw ideale klant is, welke bedrijven je graag voor wilt werken en wat voor bezwaren er allemaal in mensen op borrelen als ze met een VA willen werken, maar jij wilt je doelgroep zo klein mogelijk maken, zodat jij ECHT de juiste klanten aanspreekt. Ik hoor je denken: Wat een onzin, Iris… zo klein mogelijk? Ik wil toch zo VEEL mogelijk klanten!
En dat klopt helemaal, maar stel dat jij straks een doelgroep hebt van ondernemende moeders met thuiswonende pubers – die een webshop hebben in de mode branche – helemaal in to Blond Amsterdam en Boer zoekt Vrouw zijn – en in het weekend graag gaan wandelen – dan zijn dat bést wel veel mensen 🤪en deze mensen kan jij HEEL goed gaan aanspreken!
Door deze dames écht aan te spreken met herkenbare content en oplossingen gericht op hun struggles krijg jij straks klanten die jij supergoed kan helpen én, niet onbelangrijk, waar je zelf ook hartstikke blij van wordt!

Hoe kom je er achter waar jouw doelgroep van wakker ligt?

Om er achter te komen wat de struggles van jouw doelgroep en ideale klant zijn zal je op onderzoek uitmoeten gaan.
Nu is er een verschil tussen openbare struggles (bijv. vragen die ondernemers op social media stellen ) en stiekeme struggles (bijv. de gedachtes en gevoelens die een ondernemer heeft en ze niet toegeven aan zichzelf of aan de wereld), maar dat is een mooi onderwerp voor een volgende cursus.

Manieren om achter de struggles van je doelgroep te komen zijn:

🔥Specifieke vragen stellen via social media en/of aan bestaande klanten
🔥Praat met je doelgroep! Bied bijv. een gratis sparsessie…
🔥Onderzoek doen naar vragen die gesteld worden door jouw doelgroep in bijv. facebook groepen, quora en fora
🔥Een enquete maken en aan ondernemers vragen of ze deze willen invullen
🔥Ga naar (online) netwerkdagen en hou je oren open. Zelfs als je je doelgroep niet direct spreekt kan je door te luisteren naar de ervaringen van andere ondernemers waardevolle inzichten krijgen
🔥Gebruik je gezond verstand en test of je aannames waar zijn

Door dit te doen kun je uitzoeken waar je doelgroep mee worstelt en hen oplossingen bieden via je aanbod! Het is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je aanbod relevant is voor je publiek. Veel succes!

Om overzicht te houden heb ik weer een excelletje bijgevoegd. Hierin kan je de pijnpunten – oplossingen én corresponderend aanbod noteren.
Download deze hier.

Agenda