We hebben in de vorige lessen besproken wie jouw perfecte klant is en welke bedrijven binnen jouw doelgroep vallen.
Als het goed is heb je hier nu een duidelijker beeld van gekregen. Nu je weet met wie je graag wil werken is het belangrijk dieper onderzoek te doen naar de behoefte van je doelgroep en de branche.
Met de stappen die je in deze les gaat leren krijg je inzichten in pijnpunten & bezwaren van jouw doelgroep.
Door het begrijpen van de struggles van jouw doelgroep, kun je jezelf positioneren als een oplossing voor hun problemen.
Veelvoorkomende bezwaren om een virtual assistant in te huren:
In de volgende les ga je leren hoe je achter de pijnpunten van jouw specifieke doelgroep kan komen, maar er zijn een aantal bezwaren die HEEL vaak genoemd worden als mensen twijfelen om een VA in te huren.
In je communicatie (je websteksten, social posts, sales gesprekken) is het dus slim om deze alvast op te lossen.
Hier zijn een aantal algemene pijnpunten die bij verschillende doelgroepen kunnen voorkomen:
❌ Pijnpunt / bezwaar – Tijdsgebrek: Veel mensen hebben het gevoel dat ze te weinig tijd hebben om alles te doen wat ze willen of moeten doen. Ze zien er echter ook tegenop om een virtual assistant hun manier van werken uit te leggen, omdat dit weer iets is dat ze tijd gaat kosten.
✅ Oplossing: Als virtual assistant kun je inspelen op dit pijnpunt door taken aan te geven dat je snel leert en dus vlot kan beginnen met zaken uit handen te nemen. Hierdoor hebben jouw klanten meer tijd om zich te concentreren op andere belangrijke taken.
❌ Pijnpunt / bezwaar – Wil geen geld uitgeven / geen budget: Sommige mensen hebben moeite om de kosten te rechtvaardigen die gepaard gaan met het inhuren van een virtual assistant.
✅ Oplossing: Als virtual assistant verdien jij jezelf natuurlijk terug! Door de waarde van jouw diensten te communiceren en te laten zien hoe je jouw klanten tijd en geld kunt besparen, kun je deze pijnpunten verminderen.
❌ Pijnpunt / bezwaar – Overweldigd door taken: Jouw doelgroep kan overweldigd zijn door alle taken die ze moeten doen en hebben moeite om prioriteiten te stellen. Doordat ze zelf geen overzicht hebben, kunnen ze ook niet goed aangeven wat er gedaan moet worden aan een virtual assistant.
✅ Oplossing: Deze klant help je al heel erg door overzicht te creeëren in wát er allemaal gedaan moet worden in hun bedrijf. Door duidelijke takenlijsten en planningen te maken, kun je deze pijnpunten verlichten en stress verminderen.
❌ Pijnpunt / bezwaar – Technologieproblemen: sommige mensen kunnen moeite hebben om technologie te begrijpen of hebben problemen met het opzetten van tools die ze nodig hebben om samen te werken met hun virtual assistant.
✅ Oplossing: Wanneer je als virtual assistent werkt met een doelgroep die wat minder technisch is help je jouw doelgroep heel erg met het maken van duidelijke instructies en handleidingen. Mijn ervaring is dat klanten die wat ongeduldig worden van technische zaken het meeste hebben aan een rustig uitgelegde video tutorial. Je kunt natuurlijk ook altijd aanbieden om je scherm te delen of hun scherm over te nemen en de nodige koppelingen te maken en instellingen te doen.