Als iemand een keyword googelt, zit er een bepaalde intentie achter. Dit noemen we de ‘search intent’. Er zijn vier soorten search intents:
- Informatiegericht: iemand wil meer weten over een onderwerp.
‘Wat doet een VA?’
- Navigerend: iemand is op zoek naar een specifieke site of pagina.
‘contact opnemen met VA-lid’
- Commercieel: Iemand is eventueel geïnteresseerd in een aankoop.
‘Tarieven van een VA’ - Transactiegericht: iemand wil iets kopen.
‘Virtual assistant inhuren’
Als je je content optimaliseert voor een bepaalde keyword, moet die content een antwoord bieden op de search intent van dat keyword.
Stel, je optimaliseert voor ‘wat doet een VA?’ Dit keyword heeft een informatiegerichte search intent. Dan wil je op die pagina effectief voldoende info geven over wat een VA doet, en niet enkel je prijzen en diensten promoten.
Zorg verder voor originele, nuttige content die niet onnodig lang is. Geef alle nodige informatie in zo weinig mogelijk woorden en ga niet aan ‘keyword stuffing’ doen (=je tekst geforceerd vol keywords proppen).