Meten is weten! Daar gaan we weer. Maar niets is minder waar.
Je hebt er veel moeite in gestoken om je zoekwoorden te kiezen en je bent aan de slag gegaan om jouw posities te verbeteren.
Bekijk daarom zeker eens in de belangrijkste SEO punten om te kunnen zien waar je staat, waar je in bent gegroeid en welke onderdelen meer van je aandacht vragen. Noteer je bevindingen per maand en creëer zo een duidelijk beeld voor jezelf en ga aan de slag met een goede focus.
Punten om mee te nemen in je maandelijkse SEO analyse
Er zijn natuurlijk ontzettend veel SEO ranking factoren welke je kunt bekijken, maar hier geven we een aantal belangrijke punten welke je zeker mee moet nemen in je analyse.
1. Duik in Google Search console en bekijk de volgende punten:
- Op welke zoektermen wordt ik al gevonden? Kun je hier op inspelen?
- Welke van mijn zoekwoorden zijn in positie gestegen of gedaald?
- Zijn de prestaties van een pagina verbetert na jouw aanpassingen? (zijn er bijvoorbeeld meer paginabezoeken geweest deze maand of heb je meer vertoningen gekregen?)
- Zijn er technische problemen met bijvoorbeeld kapotte linkjes te vinden?
- Is jouw nieuwe content al geïndexeerd door Google?
2. Bekijk ook je resultaten in Google Analytics:
- Zijn het aantal organische bezoekers naar jouw website toe rustig aan het stijgen?
- Is het procentuele aandeel van al jouw organische verkeer aan het stijgen?
- Blijven bezoekers in minuten langer op een pagina welke je hebt verbetert?
Noteer voor jezelf de belangrijkste conclusies, dan weet je meteen waar de komende maand je focus op moet liggen qua SEO werkzaamheden.